اهمیت سمپاشها در کنترل موفقیت آمیز آفات

You are currently viewing اهمیت سمپاشها در کنترل موفقیت آمیز آفات

سمپاشها و نازل ها نقش مهمی در مصرف ایمن و افزایش کارایی سموم دارند و برای پخش مایع سم به صورت یکنواخت به کار میروند. در این مقاله سعی می کنیم تا با شیوه های درست بکارگیری از سمپاش ها و نازل ها در مبارزه شیمیایی با آفات آشنا شویم.

محصول و دست رنج کشاورزان که با هزاران زحمت به دست می آید از مرحله کاشت تا برداشت مورد حمله آفات واقع میشود. نگهداری و مراقبت از محصول و مبارزه با آفات، بیماری های گیاهی و علفهای هرز در کلیه مراحل از جمله امور ضروری است که باید به آن توجه شود.

كنترل شیمیایی در بسیاری موارد یكی از مؤثرترین و موفق ترین روشهای كنترل آفات، بیماریهای گیاهی و علفهای هرز است كه از همان ابتدا مورد استقبال خوب كشاورزان قرار گرفته است. اهمیت این روش مبارزه به حدی است كه حتی امروزه به عنوان یكی از اركان اصلی برنامه های مدیریت تلفیقی آفات لحاظ میشود.

مبارزه زمانی موفق و اقتصادی خواهد بود که علاوه بر شناسایی دقیق و صحیح  نوع آفات، بیماری و فلور هرز، نوع سم و سمپاش مناسب نیز انتخاب شود.

سمپاشی یک عملیات مهم در کشاورزی است که اهمیت مکانیزاسیون را به خوبی نشان می دهد. در شرایطی که برای جلوگیری از خسارت آفات، سمپاشی ضروری داشته باشیم، باید نهایت دقت را به کار ببریم تا به روش درست و با استفاده از وسایل مناسب کار به سرانجام برسد تا هم در مبارزه موفقیت بیشتری حاصل شود و هم کمترین آسیب به محیط زیست و سلامت انسان وارد گردد.

چه نکاتی در انتخاب سمپاش و نازل و استفاده از آنها مهم است؟

سمپاش ها و نازل ها نقش مهمی در مصرف ایمن و افزایش کارایی سموم دارند و برای پخش مایع سم به صورت یکنواخت به کار میروند.

جهت کسب بهترین راندمان در مبارزه با آفات کشاورزی بایستی بر اساس مرحله رشدی گیاه، آفات، و شرایط محیطی حتما باید اقدام به انتخاب نازل و سمپاش مناسب نمود.

توجه به خروجی نازل ها در دستگاههای سمپاش

نازل دارای یک یا چند روزنه است که محلول سم پاش پس از عبور از داخل آن شکسته و به قطره های ریز تبدیل می شود و به محل هدف برخورد می کند.

هدف از ریز شدن قطره های سم، افزایش سطح تماس آنها در برخورد با سطح گیاه و آفت است .

اندازه ی قُطر، قطره های سم در سمپاش ها بسیار حائز اهمیت است. مثلا برای مبارزه با حشرات، کنه ها و قارچ ها بایستی قطره های خروجی ریز و سطح تماس زیاد و بالعکس برای مبارزه با علف های هرز قُطر قطره های سم باید اندکی درشت تر باشد.

اندازه بزرگ قطر ذرات خروجی محلول از سمپاش موجب پوشش ضعیف آفات و سُر خوردن از سطح برگ و ریختن آن به زمین می گردد و به شدت دوام و پایداری حفاظتی سموم کاهش پیدا میکند. 

و یا این گونه قطره های درشت اگر روی برگ بماند مانند عدسی اشعه خورشید را متمرکز کرده و باعث گیاه سوزی می شود. همچنین ته نشین شدن و باقیمانده قطره های درشت موجب ایجاد لکه و کاهش بازار پسندی می شود.

ویژگی های یک ‌سمپاش مناسب:

  • قابلیت تنظیم دقیق مقدار مصرف سم یا دز سم
  • قابلیت توزیع یكنواخت سم در منطقه سمپاشی
  • قابلیت ایجاد پوشش كافی سم بر روی منطقه هدف
  • کمترین مقدار ریزش سم بر روی زمین
  • کمترین مقدار بادبردگی سم

منابع:

رستمی، محمدعلی ، محمدعلی بهآئین، 1400 راهنمای شناسایی، کالیبراسیون و تنظیمات سمپاشها سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، معاونت آموزش و ترویج کشاورزی، نشر آموزش کشاورزی، محمدرضا نعمت الهی و علی فرهادی، نشریه فنی سمپاشهای دارای تکنولوژی نوین برای کشتهای گلخانه ای و باغات متراکم موسسات تحقیقات گیاهپزشکی و علوم باغبانی (پژوهشکده سبزی و صیفی) مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی اصفهان.

این پست دارای یک نظر است

  1. حسین

    با سلام مفید عالی تشکر

دیدگاهتان را بنویسید